Dance2Show in Ahoy is al goede traditie

Foto © Ineke Klaassen

ROTTERDAM- Op zaterdagavond 22 juni 2019 werd tijdens ‘DG The Finals’ weer de jaarlijkse Dance2Show gehouden met deelname van de vijfentwintig geselecteerde demodansgroepen van dertien gymsportclubs of dansscholen die zich hadden opgegeven via het nieuwe format van ‘Dance2Impress’. De groepen met 373 dansers uit diverse leeftijdscategorieën, die in het voorseizoen indruk hadden gemaakt tijdens de regionale Demo2-dagen in diverse delen van het land, konden de eigen dans weer tonen in de tot theaterzaal omgetoverde hal 6. Met slechts applaus als beloning, maar daar draait het om in de demosport. Gezien het succes van deze tweede editie in Rotterdam Ahoy, wordt al een goede traditie. Verslaggevers van GymPOWER gingen kijken en legden één en ander vast in een reportage.

Als je een goed plekje had veroverd, er voor kon gaan zitten en met open blik (en mond) naar de acts keek die hun moment pakten om te schitteren op het theaterpodium in Ahoy, dan genoot je van een prachtige, avondvullende show die volop heerlijk entertainment bood tot de laatste snik, voor elke leeftijd. De onderverdeling naar categorieën was hier gedetailleerder, waardoor de getoonde dansen ook meer gedifferentieerd waren, leek het. Bij de Dance2Show valt altijd op dat bij gebrek aan wedstrijdzenuwen voor jurering de emoties in beweging en expressie beter en sneller vrijkomen en dat de dans naar een hoger level draagt. Dat was hier ook het geval.

Avondvullend programma, heerlijk entertainment

Na de traditionele introdans met alle deelnemers op het grote podium beet Dance Studio Janien het spits af met het vrolijke ‘Come Alive’, gebracht door de demogroep 9-15 jaar onder leiding van Anne Heuvelman, met één jongen in de groep die net zoveel bijdroeg als de andere dansers. In hun met goud opgepimpte outfits een schitterend begin van de show. Hierop volgde RK DOS Kampen met de groep 14-17 jaar die ‘Look Around’ bracht onder leiding van Sharon van Dijk. Rauw, grillig en hartverscheurend. Agilitas Bunschoten volgde met haar groep 4-6 jaar onder leiding van Richelle de Jong, die met ‘Pyjama Party’ een favoriet kinderthema aansneed dat de zachte snaar raakte.

Dance Academy Woerden maakte met ‘Superfood vs. Fastfood’ van haar groep 9-13 jaar onder leiding van Lize van der Meer een mooi statement in de artistieke sportwereld, waarin het een wijd verbreide traditie is om na de wedstrijd, in welke sport ook, stiekem of openlijk, bij de eerstvolgende MacDonald te gaan bijtanken. Met ‘Rock my world’ op hun shirts kan het ook een oproep zijn om een nieuwe gymsport superfoodketen te beginnen op de snelwegen in Nederland. Een mens moet minstens één goede optie hebben. Dat had de groep 18 jaar e.o. van GV Unido Emmer-Compascuum onder leiding van de scheidende dansjuf van de club Kim Boers, die in hun mysterieuze kappen ‘The Village’ zou brengen. Toch jammer om ze gemist te hebben, van hun optreden op Shell We Dance 2019 weten we dat dit een topact is.

Een mens moet minstens één goede optie hebben

‘Afro Circus’ van de groep 9-12 jaar van Orion Putten (met Pipi Langkous zelf in de gelederen) onder leiding van Mariska Willemsen was een complete topact op de filmmuziek van ‘I like to move it’. Outfit, decor, schmink, choreografie, humor: alles ondersteunde de talentvolle dansgroep om hun act met veel ‘schwung’ prachtig neer te zetten. ‘The Otherside’ van de groep 14-21 jaar van KDO Lekkerkerk onder leiding van Zella Boersma was een indringende stoelendans in diepzwarte tinten. Donker en deprimerend. ‘This is me’ op één van de succesthema’s van de Hollywood-kaskraker ‘The Greatest Showman’, gedanst door de groep 9-13 jaar van Dance Studio Janien onder leiding van Janien Schipdam herself, vrolijkte iedereen gelijk weer op en verdreef de mistige schaduwen van pessimisme en wanhoop.

Het lichtvoetige ‘Injabulo’ met vrolijke Afrikaanse invloeden, gedanst door de groep 13-16 jaar van IJGV IJsselmuiden onder leiding van Laurence de Temmerman, was wat dat betreft een stralende bliksemschicht die de donkere hal aangenaam verlichtte. Toen volgde de eigentijdse hartenkreet ‘Ik wil naar Mars!’ van de astronautengroep van 6-9 jaar van RK DOS Kampen onder leiding van Kim Edink. Van zoveel ‘bling-bling’ en schattigheid moet het er wel van komen die ruimtereis. Om weer gevloerd te worden door de diepste emotie door ‘Bury a friend’ van de groep 17-24 jaar van NTK Apeldoorn onder leiding van Anouk Rakers. Jaloezie, valsheid en lust zijn alles kapotmakende negatieve krachten die je van binnenuit opvreten, waarna je eenzaam en alleen achterblijft. Alles kun je wegstoppen en vergeten, maar die knappe dubbele ‘low dip’ met bijbehorende ‘fierce look’ is zeker een blijvertje.

Jaloezie, valsheid en lust vreten je van binnenuit op

Om daarna te belanden midden in die levensgrote ketel en heksenkring van de groep 16 jaar e.o. van Agilitas Bunschoten onder leiding van Wianne Willigenburg. Het deksel van de put met alle trauma’s, opgelopen aan duistere sprookjes zonder happy end en de waar gebeurde verhalen over kinderlokkers werd er ruw afgegooid. Het is dat het een weergaloze act ‘Witches’ was met alles er op en eraan, het kind tijdens de act lachend uit die kolossale pot kwam en dit niet de laatste act was voor de pauze. Angst en waanzin zijn ook menselijke gevoelens en als je die al dansend kan neerzetten, dan is je act meer dan geslaagd. De groep 16 jaar e.o van Orion Putten onder leiding van Mariska Willemsen en Daniël Vliek bracht daarna iedereen met het overpeinzende ‘Lean on’ weer tot inkeer, voordat de groep 20-50 jaar van Dance Studio Janien wederom onder leiding van Janien Schipdam los kon gaan met ‘The Greatest Show’. Fantastisch hoe deze groep hun grandioze interpretatie gaf van dit thema, de film overtreffend met hun types, ‘moves’ en feilloos uitgevoerde choreo. Heerlijk!

Na de gelukkig lange pauze, lang genoeg om alle emoties en indrukken af te schudden, kon weer met frisse moed gekeken worden naar het tweede deel van het programma die niet onderdeed voor het eerste. De jongedames in stippeljurkjes van de groep 6-9 jaar van Hercules Zwolle onder leiding van Carmen Dekker en Anouk Knol verdreven met hun heerlijke  ‘Summer vibes’ alle muizenissen naar het sprookjesrijk. De royale ‘Queen Mix’ van de groep 16-19 jaar van GV Barendrecht onder leiding van Tessa Koekhoven, deed daarna het ritme weer stampen door hart en zaal en stond iedereen weer op scherp voor het volgend dilemma uit de danswereld. De ‘Jackson 5’ werden weer leven ingeblazen, uitgerekend door de groep 8-10 jaar van Studio Moving Stars uit Zeist onder leiding van Shirley van der Meer, tot en met ‘zwarte piet’-achtige pruiken op.

Tijdloos briljante muziek en actuele aandachtspunten

De muziek blijft tijdloos, briljant en zo swingend, maar de actuele maatschappelijke discussies over een veilig sportklimaat en de ethiek van overleden wereldster Michael Jackson in de omgang met kinderen alsook over stigmatisering van bevolkingsgroepen zou toch ook aandachtspunten moeten opleveren in de danswereld van de KNGU. Apart was dat de show verder ging met het intense ‘Revolution’ van de groep van 13-33 jaar van GV Unido Emmer-Compascuum onder leiding van Kim Boers die er terdege stond met een diepe verkapte boodschap in hun danspassen. Als genoeg genoeg is en een x geen y meer, kan een omwenteling inspirerend zijn doordat het de bevrijding geeft van vooropgezette driehoekjes en vierkantjes. Doch het kan net zo deprimerend zijn als de nacht als niks meer kan en nog minder lukt, omdat je faalt om de veroverde vrijheid te omarmen.

Met ‘Golden Hockey Girls’ wist de groep van 10-13 jaar van Dance Academy Woerden onder leiding van Kelly Nottelman knap de vibe van deze sportwereld neer te zetten. De bijbehorende hockeysticks werden met verve als een baton getwirld en zo zie je dat demodans/showdance onder de KNGU hand in hand kan gaan met de showtwirl/majorettesport van de NBTA en NTSB. De groep 14-17 jaar van TOOS Waddinxveen onder leiding van Margreet Zuidam verschool zich eerst achter maskers om het indringende ‘Bruises’ uit te beelden, maar die vielen af toen de pijn en het leed de overhand nam. Het publiek slaakte een diepe zucht. De ‘director’s cut’ van Dance2Show was met beleid gedaan, want hierop volgde weer het vrolijke ‘Yes Yes I Can’ van de groep 11-14 jaar van Agilitas Bunschoten onder leiding van Laura Groenewoud, die iedereen weer opfleurde.

‘Director’s cut Dance2Show en podium in vuur en vlam

De groep 16-19 jaar van Dance Academy Woerden van Maaike van Brienen heeft met ‘The Waiting Room’ precies tot in de puntjes kunnen beschrijven met de dans wat er allemaal door je heen gaat als je tijd moet verdrijven in de wachtkamer. Touché! De groep 15-26 jaar van RK DOS Kampen onder leiding van Iris Potgieter en Sharon van Dijk marcheerde hierna het podium op met hun pas aangeschafte zwarte DG-shirtjes aan om met ‘Funk you up’ de boel even wakker te schudden met wat funky hiphop.

Dan nog even het zwoele  ‘Mirakel’ van de groep 20 jaar e.o. van IJGV IJsselmuiden onder leiding van Inge Deuling die deed hunkeren naar de 1001 nachten uit de toverlamp van Aladdin. Tot slot de kers op de taart, met ‘Afro Beat’ van de groep 10-13 jaar van NTK Apeldoorn onder leiding van Anouk Rakers. De dansers met hun kopman zetten het podium met de hele zaal erbij in vuur en vlam met hun fascinerende en swingende Afrikaanse moves. De ‘hips don’t lie’ van Shakira in ‘It’s time for Africa’, maar dan nog strakker!

Mooie traditie: geweldig avondje uit in Rotterdam Ahoy

Toen was het weer tijd voor de sluitingsceremonie met iedereen uitgelaten op het theaterpodium… Er was geen prijsuitreiking dus was het snel voorbij, maar de deelnemers bleven nog lang nadansen om de Dance2Show 2019 in stijl te beëindigen. Waar het feestje was in Rotterdam Ahoy was duidelijk. Een geweldig avondje uit ook, waarna een ‘award’-uitreiking zoals in de voorrondes niet zou misstaan.

Critici wijzen er op dat er door het nieuwe format er vette nummers zijn die doordat ze bescheiden ingeschreven zijn voor ‘Dance2Demo’ in plaats van ‘Dance2Impress’ op deze manier niet gezien en niet beloond worden op de manier hoe demodans bedoeld is: met het applaus van het grote publiek en niet met een ‘award’. Een puntje voor de evaluatie, maar ontwikkeling kun je niet stoppen welke kant ook uit. Hoe dan ook, de liefhebbers in Ahoy konden dit jaar weer voluit genieten van een prachtige dansshow, een festijn van uiteenlopende choreografieën dat een bomvolle dag sport waardig afsloot. Er zit muziek in die Show2Dance in Rotterdam Ahoy, volhouden die traditie!

Muziek en beelden in nieuwsreportages GymPOWER

Het beeldverslag en nieuwsreportage van GymPOWER van de Dance2Show op 22 juni jl. tijdens ‘DG The Finals 2019’ in Rotterdam Ahoy is te bekijken op het YouTube-kanaal van de Sportredactie van GymPOWER via de link bovenaan dit artikel. Let op: In deze video is via YouTube copyrightvrije muziek verwerkt in plaats van de originele muziek van de acts, om te voorkomen dat de nieuwsreportage c.q. het beeldverslag van GymPOWER wordt verwijderd of zonder geluid wordt vertoond. De gebruikte muziek is uit respect voor de dansers en choreografen met zorg uitgezocht om te matchen met de dansbewegingen op de vastgelegde beelden.

Beelden en tekst in deze (beeld)verslagen en nieuwsreportages kunnen niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de sportredactie van GymPOWER en auteursrechthebbenden elders dan op de media van GymPOWER gepubliceerd worden. Alle rechten worden voorbehouden. Voor beelden gemaakt onder persaccreditatie geldt de (ruimere) AVG-regels in verband met de persvrijheid. Wie geportretteerd is op de op GymPOWER gepubliceerde beelden en daar een vraag over heeft, kan contact met de Sportredactie van GymPOWER opnemen via het contactformulier op de website www.gympower.nl.

Artikelen en verslagen onder persaccreditatie van © GymPOWER | Credits teksten en deel fotografie © Therry da Silva | Credits deel fotografie (inclusief inzetfoto) en videobeelden © Ineke Klaassen | Credits interviews, deel videobeelden en video-edit © Casper Beijn | Credits muziek video © MoVaVi en via © YouTube: ‘Tango mango’ © Quincas Moreira, ‘A quiet tought’ © Wayne Jones, ‘Down’ © Joey Pecoraro, ‘Bellisimo’ © Doug Maxwell, ‘Waterfall’ © Aakash Ghandi, ‘Realization’ © Hanu Dixit

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.