Zoek een online work-out die bij je past

Zoek een online work-out die bij je past

DELFGAUW – In deze tijd van Corona-crisis en thuis zitten vechten veel sporters tegen zichzelf en de tijd om hun doelen te behouden. Er verschijnen veel work-outs online en ieder probeert de moed erin te houden. Jezelf fit en gezond houden en specifiek blijven trainen kan je doel levend houden. Feit blijft dat iedereen met sport beter wil worden, ook nu. Van belang is dan hoe professionals hier tegenaan kijken en wat voor advies ze hebben vanuit hun expertise. Internationaal presenter en instructor van steps, aerobics, dans, bodyshape en freestyle groepsles Janneke Bakker, bekend van grote fitnessconventies en sportclubs en bij GymPOWER genomineerd voor ‘Coach van het jaar 2019’, deelt via een interview graag haar visie op de mogelijkheden nu, nu er meer online aandacht is voor thuis bewegen en trainen van conditie, lenigheid en kracht. In het interview ontmoetten we een bevlogen sportmens, heel goed in anderen enthousiasmeren en motiveren tot bewegen, ook nu in de thuissituatie.

Janneke Bakker legt uit dat je kritisch moet blijven over welke online work-out goed bij je past. Het is heel belangrijk dat je er happy van wordt, maar ook dat het professioneel wordt aangepakt en dat veiligheid voorop blijft staan. Met ook een goede warming-up en gepaste cooling-down. Haar bedrijf ‘Happy Conventions’ waar ze al haar ervaring van de laatste twintig jaar in heeft gebundeld, geeft haar ook nu de kans om haar grote netwerk met veel mensen te bereiken met haar kennis en zo toch mensen thuis met trainen het zo belangrijke groepsgevoel te laten behouden. Bakker werkt met veel BN’ers, maar voor onze Olympisch kampioenen Sanne Wevers en Epke Zonderland, wiens Olympisch doel nu een jaar is uitgesteld, heeft ze maar één belangrijke tip: wees zelf online een voorbeeld voor degenen die je inspireert en steek hen een hart onder de riem in deze lastige tijd. Iedereen wil namelijk nog steeds beter worden in het sporten, dat is sport eigen en geeft zo de juiste inspiratie voor dit moment. Bij online work-outs moet veiligheid voorop blijven staan.

Onze lezers zijn bij thuis trainen wellicht veel gericht op lenigheid, kracht en conditie, waar je ook thuis veel mee kunt doen.

Janneke Bakker: “Ik heb online tot nu toe veel dans en choreografisch gerichte work-outs gedaan, zoals steps, aerobic high-low en spiergerelateerd en bij alle drie komen de belangrijkste dingen waar wij op focussen naar voren: 1-fun. Het moet leuk zijn. je moet gemotiveerd kunnen zijn en er een goed gevoel van krijgen. Er moet endorfine vrij komen, wat vrij komt met met plezier sporten. 2: kracht, lenigheid en uithoudingsvermogen. Dat zet het cardiovasculair systeem enorm aan het werk en het draagt bij aan de spieropbouw en de balans en coördinatie. Dat zijn eigenlijk de belangrijkste pijlers waar ik me op richt.”

We zien online ritmisch gymnastes of twirlsporters  vooral met stretchvoorbeelden bezig, herenturners of trampolinespringers doen weer veel meer met power. Wat biedt jij online aan?

Janneke Bakker: “Virtueel heb ik tot nu toe vooral bodyshape-achtige en kracht-balans lessen opgenomen. Het lastige is natuurlijk dat mensen thuis geen materialen hebben. Normaal gesproken werken we, ook in de bodyshape, met weerstandsbanden, dyna-bands, gewichten, dumbells en barbells en nu hebben mensen een woonkamer, met beperkte ruimte. Daar probeer ik me ook aan aan te passen. Er komt zeker nog een dans-work-out online. Dansen kan iedereen in z’n woonkamer. Als je je stoelen opzij schuift en de bank een zetje geeft, moet dat lukken, maar steps is lastiger, want niet veel mensen hebben dat materiaal thuis, behalve vakidioten als ik. Daarvoor kun je eigenlijk geen vervangend materiaal gebruiken, geen laag tafeltje of een kussen, want je wilt niet uitglijden, het moet veilig blijven. Het materiaal moet goed stevig staan en niet kunnen glijden. Maar wat je wel kan doen en wat we ook zien, is een handdoek neerleggen of iets anders dat rechthoekig is en doen alsof het een step is. Dan heb je niet de extra verhoging van de step, maar wel ‘t idee en kun je wel die bewegingen doen. Dat is wel een optie om te doen.”

Naar aanleiding van vorig jaar waarin er zoveel mooie sport te zien was, ben jij door de vakjury van GymPOWER gekozen als één van de coaches van het jaar en met de actuele situatie kun je als trainer/instructor sporters in dit interview wellicht iets bijdragen om onze lezers een hart onder de riem te steken tijdens de huidige crisis.

Janneke Bakker: “Ja, ’t is wat, hè! Het is echt bizar dit. Ik ben een, zoals ze dat in mijn sport noemen, instructor. Mijn specialiteit is groepsles-instructeur en ik ben vooral gespecialiseerd in freestyle groepslessen, eigenlijk alles wat met bewegen en met choreografie te maken heeft. Dat is wat ik doe op sportclubs en die zijn nu natuurlijk allemaal dicht. Daarnaast heb ik een sportevenementenbedrijf, Happy Conventions, dat sportevenementen organiseert in de breedste zin van het woord. Van steps, de hele dag dansen tot informatieve workshops over training, voeding en ook wel een stukje lifestyle. Alles gericht op sport en gezondheid, dat is wat ik normaal gesproken doe. Ik werk ook freelance voor de AALO als docent. Eigenlijk drie takken die nu stil liggen, maar ik blijf positief.”

Vlak voor de richtlijnen om thuis te blijven stond je nog vol enthousiast voor grote groepen mensen. Wat doe je nu allemaal?

Janneke Bakker: “Ik doe nog steeds van alles eigenlijk. Wat heel erg leuk is, is dat ik nu veel bezig ben met het virtuele. Want onze klanten, die  we normaal gesproken bedienen met onze sportactiviteiten, zitten nu ook thuis. In mijn branche zijn we bezig met het virtueel aanbieden van trainingen, wat heel erg leuk is, ook door de manier waarop je het kunt opzetten om mensen iets positiefs te bieden. Werk dat we normaal eigenlijk ook doen, maar dan nu op afstand. Virtueel via live lessen, maar ook via korte instructievideo’s die ze kunnen terugkijken op het moment dat het ze ook uit komt. De grote kracht van die groepslessen is dat je het met z’n allen doet en gemotiveerd en dat probeer ik nu op te vangen door live lessen, waarbij je toch dat groepsgevoel houdt. Dat is leuk en spannend. Gelukkig heb ik er wel ervaring mee, want het is een speciale tak van sport en de ervaring werkt in mijn voordeel. Ik ben ook niet cameraschuw en vindt heel leuk om te doen, dat helpt. En wat leuk is, is dat bijvoorbeeld andere opdrachtgevers nu ook aan de bel trekken. Bijvoorbeeld het bedrijf FunXtion belde me vorige week op en zei ‘Janneke, normaal ben je zo druk, maar nu heb je misschien wel tijd om naar onze ‘corona-proof’ filmstudio te komen om virtuele work-outs op te nemen. Dat heb ik gelijk gedaan en ook een tweede keer want het was goed geslaagd. Dat zijn leuke dingen.”

Met virtuele lessen thuis kun je verrassend genoeg toch groepsgevoel blijven ervaren.

Janneke Bakker: “Vooralsnog ben ik positief over de nieuwe mogelijkheden die de situatie nu virtueel gezien biedt. We moeten er sowieso het beste van maken en anderen fit helpen blijven. Het wordt hartverwarmend ontvangen. Ik had dat eerlijk gezegd niet verwacht, hoe blij mensen met deze trainingen zijn. Dat ze toch snel kunnen schakelen en positief willen blijven. Het groepsgevoel komt nu in hun woonkamer. Daar krijg ik zulke mooie reacties op! En wat ook leuk is om te zien is dat, je weet natuurlijk wel dat je als coach, trainer of inspirator, wat een groot deel van mijn werk is, een groot netwerk opbouwt, maar het was nooit zo zichtbaar als nu. Je kan nu zo goed merken dat mensen je volgen en dat je een band met ze hebt opgebouwd, met dat netwerk, met die achterban. Wat je voor hen betekent in hun leven, maar ook wat zij voor jou terugdoen, in de zin van al die hartverwarmende reacties van mensen op die virtuele lessen, die ik in deze periode gratis aanbiedt. Je merkt dat de waardering enorm is. Dat is heel bijzonder ja!”

Persfoto © Happy Conventions | Fotograaf © Emil Vrolijk

In deze tijd kunnen topsporters ook inspirator zijn. Welke grote namen of bekende mensen heb je in je lessen gehad en een grote glimlach op het gezicht gegeven?

Janneke Bakker: “Ik heb er wel een aantal in mijn lessen gehad en ook die ik persoonlijk train, maar het is een ongeschreven regel dat ik daar niet over praat. Stel je voor dat je zelf een bekende Nederlander bent. Dan wil je ook gewoon lekker in alle rust kunnen trainen en je veilig voelen bij ons, als trainer en als coach. Je wil niet dat wij dat in de krant zetten.”

Ok, maar hypothetisch, als jij een stuk training zou geven aan een topsporter, bijvoorbeeld Epke Zonderland of Sanne Wevers, wat zou dan jouw bijdrage zijn?

Janneke Bakker: “Toen jullie me om dit interview vroegen, speelde het Corona-gebeuren eigenlijk nog niet zo. En nu kan ik de vraag daar niet van los koppelen. Want ik denk dat ook zij inspirators zijn. Ik weet niet of ik ze sporttechnisch tips zou willen geven, maar dát stuk zou ik van ze vragen. ‘Blijf die inspirator, zeker nu!’ Laat mensen nu zien, hoe jij hier mee omgaat. En laat ze zin krijgen om door te trainen.”

Sports aerobics en/of aerobic gymnastiek was in Nederland ooit een topsport en er gingen atleten naar EK’s en WK’s. Dat zijn veel mensen vergeten en misschien is het leuk dat weer eens aan te halen. Wat versta jij onder aerobics?

Janneke Bakker: “Ik geef met name high-low aerobic en dat is vooral choreografie. Dansachtige passen, waar ik een choreografie van maak. Wat we anders doen dan dansscholen, is dat we een training geven. Ik zet mensen van begin tot eind in beweging en bouw het langzaam op, met als doel trainen op conditie, cardio-vasculair, wat aerobics ook eigenlijk betekent. Dus ik zet mensen van begin tot eind in beweging en daar maak ik een choreografie van. Ik plak elke keer een stukje choreografie aan het voorgaande stukje, zodat we aan het eind een dans hebben, dat noemen we de eindchoreografie, gecombineerd met toffe muziek, goede instructie, motivering én de levels die de instructeur aanbrengt. Je hebt dan een toffe succesbeleving. Mensen houden van beweging en omdat we het op deze manier doceren is het voor een hele grote groep ontvankelijk. Eigenlijk iedereen met een klein beetje ritmegevoel kan het leren en meedoen en dat is het grote succes van deze lessen. Ik mix m’n eigen muziek, van pop tot dance, alles waar een flinke beat in zit. Ik werk ook echt uptempo, dus ik pitch de muziek op, doorgaans is popmuziek die we op de radio horen 128 BPM, beats/per minute, maar wij werken zeker op 140 BPM. Dat doen we omdat we de hartslag lekker omhoog willen brengen.”

Raad je aan om altijd een cooling-down te doen?

Janneke Bakker: “Zeker, ik wel. In de sportwereld verschillen de meningen daarover. Sommige zeggen dat een gezond lijf dat prima aankan zonder en de hartslag vanzelf naar beneden brengt, een sprintje naar de trein kan ook iedereen maken en daarna kun je ook gewoon doorgaan, zeggen ze. In de trein doe je ook geen cooling-down, Maar bij een traditionele training in de groepsfitness doen we een gedegen warming-up en een goede cooling-down, zodat je een mooie complete training hebt die voor iedereen veilig en verantwoord is.”

Thuis sport nu iedereen, top- en wedstrijdsporters, maar ook anderen die het gewoon leuk vinden en minder getraind zijn, hebben die het nodig?

Janneke Bakker: “Ik denk van wel, ik denk dat het heel erg goed is. Ik denk dat het belangrijk is om bij de virtuele lessen een goede warming-up te zetten. Ook omdat je mensen niet voor je ziet, moet je echt anders les geven. Het vereist echt een stuk professionaliteit en vakbekwaamheid, want je moet je verplaatsen in diegene die achter het scherm zit. Jij hebt de verantwoordelijkheid om te bedenken wat er mis zou kunnen gaan tijdens de oefening en waar je de kijker bij kunt helpen om het op het juiste level te doen, want in onze tak van sport hebben we liever dat je op een wat lichter level traint en technisch correct, dan zwaarder en eventueel iets blesseert. Daar helpt je jarenlange ervaring als trainer, coach, groepsles-docent, maar ook docent op de AALO goed bij. Ik heb veel gezien, dus ik kan me goed verplaatsen in wat er gebeurt en waar ik mensen op moet coachen, ook als ik het niet zie. Ik denk wel en dat hoop ik ook, dat mensen zich dat blijven realiseren bij  het aanbieden van virtuele lessen. Want het is geweldig dat iedereen dat nu aanbiedt, maar ik denk dat we ook zeker moeten zeggen tegen de mensen thuis: check even, ‘Is het een professionele coach die ik hier voor mijn neus op mijn beeldscherm voor me heb staan?’ Want thuis heb je natuurlijk net als bij je club het liefst een professionele trainer die jou begeleidt in een veilige efficiënte work-out.”

Mensen blij maken met bewegen houdt ook de eigen intrinsieke motivatie hoog. Kun je iets meer over jezelf vertellen. Je hebt een brede ervaring en werkt bij diverse fitnesscentra en staat op grote congressen. Hoe zou jij je ervaring omschrijven?

Janneke Bakker: “Het belangrijkste van wat ik doe is ons bedrijf ‘Happy Conventions’, waarbij ik alles gebundeld heb wat ik in de afgelopen twintig jaar in de sport heb gedaan. Mijn doel is mensen blij maken met bewegen. Daarvoor heb ik Happy Conventions opgericht. Daar vanuit, doe ik mijn presenterwerk in het buitenland of op hele grote sportconventies waarbij ik bijvoorbeeld met 500 man samen dans sta te doen. Ik organiseer hier in Nederland sportevenementen, waar ik mensen graag blij maak en waarbij het ook belangrijk is, naast mensen blij maken, nieuwe coaches, trainers en ‘presenters’ te helpen en op de kaart te zetten. Wat ik ook wil met mijn activiteiten -en daarom heet het ook Happy Conventions- is mensen enthousiast maken om te bewegen, dat samen te doen en elkaar te stimuleren. En wat denk ik het leuke is aan Happy Conventions en dat is misschien anders dan voor topsporters, is dat je niet hoeft te winnen. Je kunt trainen op je eigen niveau. Ik kan op mijn sportevenement 150 man hebben staan met sommigen die op topniveau bewegen en anderen die op een heel ander level bewegen en het net zo naar hun zin hebben. Beide kan ik happy maken. Daarom is mijn slogan, noem het maar tegeltjeswijsheid: ‘Train happy!’ Want als het op een tegeltje moet staan, moet het wel een hele goede zijn. Mensen aan het bewegen zetten en ik denk dat de grootste winst van wat ik doe is dat je niets hoeft te winnen en je kan dus ook niets verliezen. Je kunt alleen maar jezelf fitter krijgen, blij maken en lekker bewegen.”

We hebben je ook zo aan het werk gezien en die energie komt goed over. Maar hoe houd je jezelf zo enthousiast, want dat is ook belangrijk voor nu. Voor de camera ben je een voorbeeld, hoe houd jij die energie vast?

Janneke Bakker: “Ik vind het gewoon te gek om te doen. Ik vind het zo ontzettend leuk en heb altijd tegen mezelf gezegd, zodra ik het niet meer leuk vindt, zodra ik die intrinsieke motivatie niet meer heb, stop ik ermee en ga ik wat anders doen. Het kost me geen moeite, want ik vind het zo leuk om te doen. Maar ik moet erbij zeggen: de helft van mijn motivatie zijn de mensen. Het is prachtig om te zien dat je voor al die mensen die met je meedoen en die naar je conventies komen, zo’n positieve rol in hun leven speelt. Dat is zo’n enorme motivatie. Want natuurlijk heb ik ook weleens last van m’n knie, een verrekte spier, slecht geslapen of iets anders, zoals iets verdrietig meegemaakt waardoor mijn hoofd er eigenlijk niet naar staat, maar toch, zodra ik die mensen voor mijn neus heb, voel ik een enorme motivatie en voel ik me zo happy. Ik denk dat je dat ook overbrengt op je groep. Zelfs nu virtueel heb ik dat. Ook al staan ze achter mijn scherm. Bizar, hé!”

Hoe zou je jezelf in drie tot vijf woorden beschrijven?

Janneke Bakker: “Inspirator-motivator-coach-en menselijke coach. Dat ik mensen kan enthousiasmeren. En dat ik ze ook zie. Ik zie de mensen echt, als persoon. Ik zie en voel als ik training geef, heel goed en snel mensen aan. Bijvoorbeeld als mensen anders in hun training staan dan ze gewend zijn of normaal gesproken doen. Dan zoek ik naar een manier om iemand op een andere manier te motiveren. Iedereen heeft weleens een rotdag gehad of  zo en daar probeer ik snel op in te spelen in mijn persoonlijke coaching. Ik denk dat een kracht van me is.”

Wat vind je dan een raakvlak met andere sporten?

Janneke Bakker: “Ik denk dat tussen alle sporten overlapping zit.Het heeft allemaal te maken met kracht, balans en uithoudingsvermogen en ook doorzettingsvermogen. Als je wil groeien, als je beter wilt worden, ik denk dat alle sporten dat met elkaar gemeen hebben. En het belangrijkste dat sporten met elkaar gemeen hebben is dat stukje endorfine dat bij iedereen wordt los gemaakt. Je moet datgene zoeken dat bij je past. Het werkt niet als je iets gaat doen wat je niet leuk vindt. Dat merk je bij kinderen al. Als je kinderen laat sporten, moeten ze zoeken. Ik heb zelf twee kinderen en die moesten zoeken ‘Wat past bij mij?‘ Je kan als ouder wel zeggen ‘Ik voetbal dus ik zou het leuk vinden als mijn zoon voetbalt, maar als jouw zoon turnen leuker vindt, lat hem dan turnen!  Want dat is volgens mij de grootste gemene deler tussen alle sporten. Dat het je zoveel energie kan opleveren. Als jij iets gevonden hebt dat je leuk vindt en wat bij je past. Ja, dan heb je er altijd zin in.”

Mensen zoeken in deze tijd een nieuw doel. Er is geen vaste termijn voor deze periode. Je kan niet zomaar iets gaan doen om een periode te overbruggen, je moet ‘nieuwe signs’ zetten. Want dit kan langer duren dan we denken en hopen en een heel nieuwe toekomstperspectief openen dan we gepland hebben. Wat kan jij zeggen over het stellen van nieuwe doelen op sportgebied?

Janneke Bakker: “Mijn doel is om mensen fit en gezond te houden. Ik ben geen arts, geen verpleegkundige, dus daar kan ik niet helpen. Ik kan niet in het ziekenhuis gaan werken, maar wat ik wel kan, is zorgen dat mensen zo fit en gezond mogelijk blijven en dat we dit alles zo fit mogelijk doorstaan. Je kan ziek worden -het gat om een virus, dat pakt je of pakt je niet- en dan kan je weinig of niks. Maar ik geloof er wel in dat je met een goede gezondheid en goed fit zijn het sneller en beter kan doorstaan, zelfs als je ziek wordt. Daar wil ik heel graag mijn steentje aan bijdragen.”

Op een gegeven moment kan het doel in het normale leven gaan ontbreken voor mensen die nu thuis zitten. Ze worden niet alleen gek van verveling, maar hun doel om naartoe te werken valt ook weg. Je hebt de trampolinespringers of acrogymnasten, die materiaal of mensen nodig hebben en ook mensen die op schema lagen voor EK, WK of de Spelen. Wat zou je tegen hen zeggen?

Janneke Bakker: “Ik durf je vraag bijna niet te beantwoorden. Wat kan ik nou zeggen tegen een topsporter die thuis zit? Mijn zoon doet ook aan topsport, taekwondo. Het valt bijna niet te beschrijven dat de doelen waarnaar je toe werkt, volgens zulke precieze schema’s, wegvallen. Een NK, EK of WK dat niet doorgaat als je precies in je trainingsschema zit, heeft grote consequenties. Dat hoef ik ze niet uit te leggen. Wat je kunt doen, is jezelf fit en gezond houden, wachten tot het over is en weer opnieuw beginnen, daar komt het wel op neer.“

Sporters hebben natuurlijk een fysiek probleem met thuis trainen als er middelen ontbreken, zoals jij zei, een steps-bankje, maar ze hebben ook geen trampoline of brug. Hoe belangrijk zijn dan de filmpjes op het web?

Janneke Bakker: “Ik vind het moeilijk om iets te zeggen over andermans sport, ik wil ook niet ‘wijsneuzerig’ klinken. Ik ben geen turnster, dus ik weet niet wat je zou kunnen doen, maar ik kan wel zeggen: blijf fit zodat je zodra het weer kan er weer volop tegenaan kan en train nu vooral sportspecifiek. Dat weet elke topsporter. Mijn zoon gebruikt elke dag zijn tools, doet lenigheidsoefeningen en fietst veel. Hij mag en kan zijn fitheid niet verliezen. Dat is praktisch het enige wat je kunt doen. Wat ik leuk vind is dat je normaal aan een bepaalde trainingsroutine vast zit en de neiging hebt terug te vallen op wat je altijd al deed en oefeningen die je al beheerst, maar nu is het misschien juist de tijd om nieuwe dingen te proberen. Misschien is dat wel heel tof. Als je een keer iets anders doet en dat ook heel efficiënt blijkt of effectief goed mogelijk voor je ontwikkeling. Dat vind ik wel een mogelijkheid in deze tijd. Dat het je toch dwingt om weer creatief te zijn. Ik word nu bijvoorbeeld heel erg gedwongen om los van de vaste materialen te trainen. Ik ben nu gedwongen om andere toffe trainingen te verzinnen, zonder materialen. Dat maakt me heel creatief. Dat maakt ook dat ik dingen opzoek, ‘Hoe werkt dit of dat?’ Je zou denken dat ik na twintig jaar toch wel alles weet van trainen en het menselijk lichaam en toch is dat niet zo en leert dit me weer iets. Dat is ook wel gaaf.Ik vond het interview onwijs leuk om te doen en ook wel bijzonder zo in deze tijd. Wat we doen een positieve draai geven, is heel belangrijk. Iedereen snapt dat het nu niet leuk is, maar dit maakt ons als freelancers en sporters misschien een beetje blij. Een positieve insteek helpt!”

Het corona-virus in het kort 

  • Het corona-virus verspreidt zich vooral van mens op mens via nies- en hoestdruppeltjes. De kans dat je besmet raakt via oppervlakken zoals deurklinken is klein. Deze kans wordt kleiner als je vaak je handen wast.
  • Je kunt de kans op verspreiding flink verkleinen door minstens 1,5 meter afstand te houden van anderen.
  • Een geïnfecteerde persoon besmet gemiddeld twee à drie anderen. De voorzorgsmaatregelen zijn nodig om dit in te dammen.
  • Verreweg de meeste patiënten hebben milde (griepachtige) klachten.
  • Bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of andere kwetsbare personen, zoals hart-, long- of diabetespatiënten. Als iedereen de maatregelen naleeft, verkleint dat hun risico’s.
  • Lees bijvoorbeeld op Nu.nl welke voorzorgsmaatregelen je moet nemen.

Meer over de work-outs die Janneke Bakker online aanbiedt, is te vinden op de website van ‘Happy Conventions’. Meer over de geldende voorschriften en maatregelen in Nederland is te vinden op de website van de RIVM. Meer informatie over hoe om te gaan met de corona-crisis in de sportwereld is te vinden op de website van de NOC*NSF.

Artikel © GymPOWER | Credit tekst en interview © Casper Beijn | Credit beeldcitaat (cover) en verstrekte persfoto’s © Happy Conventions; fotograaf © Emil Vrolijk | Credit info en tekst over bestrijding Corona-virus © RIVM/© Nu.nl

Sportredactie GymPOWER

Sportredactie GymPOWER

3 reacties op “Zoek een online work-out die bij je past

  1. Janneke, je bent een topper. Ik vind online sporten niet leuk maar jij weet mij in ieder geval enthousiast te maken. Zeker in deze tijd dat de sportscholen gesloten zijn. Wat mij betreft ben jij coach van het jaar

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.