Cirqulinair: ouderwets leuke variété op een acrobatisch presenteerblaadje

Cirqulinair: ouderwets leuke variété op een acrobatisch presenteerblaadje

GRONINGEN – Van 13 tot en met 16 augustus 2020 werd in De Loods in Groningen Cirqulinair gehouden, een intieme dinnershow met een voortreffelijk menu op een acrobatisch presenteerblaadje: met elkaar en voor elkaar! In de multifunctionele evenementenlocatie bracht een bijzonder gezelschap met een keur aan Nederlandse topartiesten en talenten een nieuw showconcept. Een mooie bijdrage aan de ommekeer in een door de Corona-pandemie artistiek troosteloos 2020: ouderwets leuke variété met een gezonde portie vermaak en vertier op de anderhalve meter.

Nieuwe dimensie ‘Er gaat niets boven Groningen!’

Begin 2020 toen de Corona-crisis uitbrak en de sport- en showwereld stil legde, ging er een filmpje viraal van #unemployedartists Jasmijn & Tobit: ‘Finding new ways to use your skills, to pay the bills…’. Niet meer on tour door Europa maar in de beslotenheid van de quarantaine thuis hun skills gebruikend bij het klussen, trokken ze met deze ludieke actie de aandacht voor de strijd van de artiesten en acrobaten in de show- en theaterwereld. Die hadden het toen en hebben het nu nog steeds zwaar te verduren. Nu blijkt dat ze dichtbij huis  creatieve vakgenoten ontmoetten die samen elkaar wisten uit te dagen en te inspireren tot Cirqulinair, een offensief en nieuw initiatief dat het adagio ‘Er gaat niets boven Groningen!’ een nieuwe dimensie verder doet reiken.

Tussen de gangen door van een gedifferentieerd menu uit de haute cuisine, dat door de beschorte artiesten zelf werd opgediend, kon elk groepje toeschouwers apart gezeten aan een vaste tafel genieten van vele soorten adembenemende lucht- en grondacrobatiek – met aerial hoop, tissu, straps, eenwielers, pole en stoelen-, gelardeerd met prachtige live zang, ongelooflijke goocheltrucs met een vette knipoog. Met alle Corona-maatregelen was rekening gehouden, zelfs tot in de acrobatische piramide van de cast toe. Cirqulinair was zeker geen ‘cirque ordinair’, zoals werd gegrapt, de gasten kregen een overrompelende voorstelling van wereldformaat op hun bordje. De vlucht uit de harde realiteit voor een avondje vertier zette haar  weer in de juiste proporties. Het unieke uitje bleef naar veel meer smaken!

Klaterende humor en voortreffelijke fijnproeverij

Wie dacht naar Groningen te gaan om een stel wanhopige artiesten een hart onder de riem te steken in een afgekolfde setting, werd op het verkeerde been gezet. Het energieke gezelschap maakte vol overgave van de nood een deugd en van de ondeugd puur vermaak voor een onvergetelijke date met hun publiek. Al heerlijk tafelend kon je voor even alle Corona-stress overboord gooien en was je het centrum van het Cirqulinair-universum, waarin de sterren van de show al cirkelend om je heen al je zintuigen prikkelden met oogstrelend spektakel, doorspekt met klaterende slapstick en grandioze mimiek, zinsbegoochelende onconventionele illusies – van citroenen tot en met de servetten -, zoetgevooisde romantiek van prille tortelduiven en een multifunctioneel palet gevuld met voortreffelijke fijnproeverij. De Loods kleurde tot aan de nok toe avondrood. De aankleding en de props, de heerlijke muziekkeuze en subtiele regie met een geniale mix van alle artistiek talent plus de magie van het vernuftige concept in al haar eenvoud waren doeltreffend en schepten een intieme sfeer waarin aangename verrassingen en verkapt knappe acts de bezoekers onwijs lieten genieten.

Omdat ze na het desinfecteren tussen de aktes door zelf de drankjes en lekkere hapjes rond brachten en de gasten aan tafel bedienden, kon met elke toeschouwer een persoonlijk moment gewisseld worden. Niet alleen of het allemaal goed gesmaakt had, maar ook dat de finesses en complimenten voor zowel de kunsten van het keukenpersoneel als die van het artistiek gezelschap goed aankwamen. Bovenal was de passie en lol die ze met elkaar deelden in elk moment van deze goed geregisseerde dinnershow tastbaar in de toplocatie van De Loods die binnen en buiten – met een knusse zen-bamboetuin – alle ruimte bood om weer even samen uit te zijn zonder té dichtbij te komen. Hoe ontspannen en gezellig de sfeer ook bleef, het deed niets af aan het ontzettend hoge niveau van de getoonde vaardigheden op elk vlak. De goed geslaagde grappen en grollen onthulden juist ook de artistieke kracht van deze formule, getuige het luide applaus van een tevreden publiek bij elke act. Roos van Duo Musa, Jasmijn & Tobit en goochelaar Hilbert deelden met GymPOWER hun voldane ervaringen en inzichten.

Hoe blij zijn jullie dan met deze locatie, De Loods?

Roos: “Heel erg blij. Zoals ik al zei, toen de eigenaar voor de eerste sprak over de passie over eten en zijn bedrijf – hij zit hier nog geen jaar – zag ik dezelfde passie als die ik voor circus heb. Toen wist ik, zo’n persoon moet je hebben. Ik hoef geen commerciële samenwerking, ik wil die passie voelen. Want het is toch een experiment, of zo’n concept hier in Nederland ook werkt, en tot nu, de vierde dag, kregen we hele goede reacties. Mensen willen het meer gaan zien, ze vragen om een terugkeer elk kwartaal en ook de vraag naar kaarten bleef maar komen. Door de 1,5-meter regeling kunnen er niet meer dan 50 man binnen, dat zou je natuurlijk graag meer willen normaal, maar het is mooi zo nu. Het is een heel circus en nog meer dan dat. Het eten moet er op het juiste moment zijn, op de juiste temperatuur, precies op de juiste cue moet het naar binnen, op de muziek, dus daar komt wel wat bij kijken, ook een druk op de schouders, dat dat perfect gebeurt. Maar dat is wat ons ook anders dan andere dinnershows maakt. Wij serveren zelf het eten, vanuit onze personages en komen voor het publiek heel dichtbij. Het publiek heeft echt contact met je. Dat is heel erg leuk aan de beleving van zo’n avond. Het gaat heel ontspannen, je kan tussendoor buiten een sigaretje roken. Wij hebben behoefte aan optreden, maar het publiek heeft ook behoefte aan uit eten gaan op een leuke plek. Dit is een heel goed moment om zoiets te proberen.”

Wat is het aandeel van Duo Musa in Cirqulinair?

Duo Musa, bestaande uit circusacrobaten Roos Hermanides en Salim Yusuf, dat bij het Turngala Leek 2015 diepe indruk maakte met formidabele acrobatische circusacts van internationaal niveau, timmert al jaren aan de weg en kan bogen op een bijzonder CV. Zoons Yusuf en Karim, die als (voormalig) turners in Leek en Heerenveen interesse tonen in de showacrobatiek, deden ook mee in Cirqulinair.  Roos: “Duo Musa is nog steeds overal waar een acrobaat gezocht wordt van de partij. We doen veel variété, zoals in Zwitserland en Duitsland, soms in dinnershow-vorm, soms niet. Straattheater doen we ook nog steeds, we hebben een familievoorstelling van een half uur die we op straatfestivals doen of bij schoolprojecten. Dan maken we circus met kinderen en gaan zij aan de slag. We geven les hier in Groningen bij de circusschool en we gaan zoals altijd lekker door. Yusuf en Karim zijn nu wat ouder en doen hier in Groningen allebei mee, heel leuk! In de toekomst zou het wel met meer kunnen, als ze dat zouden willen. Er wordt goed gesproken over verlenging. Het publiek is er blijkbaar voor. Er is genoeg vraag om het te doen. Deze drie dagen hebben we heel veel ervaring opgedaan en die moeten we meenemen om het nog beter te maken en het te laten groeien. Het is een jong initiatief dat moet groeien. Die kans wordt ons gegund en daar ben ik heel erg blij mee. Arlette heeft de reclamecampagne verzorgd en die was ook gewoon goed. De meeste mensen weten nu wel dat we er zijn. We hebben heel veel rare filmpjes gemaakt waar we de stad Groningen in probeerden mee te nemen en wat leuk daaraan is dat we hier allemaal wonen. Dat vind ik wel uniek. En we kunnen nog veel meer mensen inzetten.”

Hoe zijn jullie op het idee ‘Cirqulinair’ gekomen?

Roos: “Het is natuurlijk heel onzeker wat er hierna gaat gebeuren, maar wij van cultuur zitten allemaal zonder werk. Al onze contracten en opdrachten zijn gecanceld. Om dit te gaan doen was een idee waar ik al twee jaar mee speel en dacht ‘Dit is nu het uitgelezen moment om het uit te proberen.’ We hadden de tijd om het te creëren, nu niemand werkte. Je moet blijven trainen en net als dat je een doel moet hebben om te blijven trainen bij het turnen en je wil dat er ook een Olympische Spelen is, willen wij ook trainen en een doel hebben waarvoor je dat doet. Hier in Groningen hebben we zoveel topartiesten die op professioneel vlak werken, dat ik wist dat we een hele show met elkaar konden vormen. Toen kwam ik deze locatie toevallig tegen, de eigenaar begint net maar is ook iemand die heel creatief denkt. Zo konden we samen groeien. Daarbij komt dat ik bij mijn buitenlandse collega’s -Salem en ik werken veel in het buitenland- zoveel initiatieven zag van dingen die je kunt doen op 1,5-meter. Hier in Nederland zag ik dat wat minder, dus ik dacht hier moeten wij het gewoon gaan doen. Zo ontstond Cirqulinair.”

Wie is het creatieve brein achter dit gezelschap?

Roos: “Dat zijn we echt met z’n allen. Arlette Hanson van het Wintercircus, Hilbert Geerling de goochelaar, Salim en ik hadden vijf jaar geleden al dit idee. Je ziet het in Zwitserland heel veel en Salim en ik werkten daar twee jaar geleden als uitvoerend artiest: bedienen en artiest zijn en toen zag ik echt hoe tof dat was. We moesten het gewoon zelf gaan doen. Ik ben er toen op doorgegaan en ben veel gaan schrijven en ben nu meer de aanstichter van ‘Kom, nu gaan we het doen! Jullie moeten wakker worden.’ We doen allemaal wat. Hilbert doet de website, Tobit & Jasmijn geven heel veel creatieve input, Salim heeft heel veel getimmerd voor het decor. En zo komen alle kwaliteiten samen. Het is een dreamteam, dat je het zo met elkaar kunt doen. We willen allemaal graag circus op een theatrale manier brengen. Het gaat nu  minder om de techniek, maar meer om het verhaal dat je ermee vertelt. Het ouderwetse variété, dus ook gewoon veel lachen, maar natuurlijk zit er ook zware techniek in. Zo denken we allemaal en dat maakt het een mooi team.”

Hoe was het om weer in ‘op de bühne’ te staan?

Unicycle & Aerial acrobaten Jasmijn en Tobit in de gymsportwereld bekend o.a. in het rhönradturnen en hun optredens bij Holland’s Got Talent 2017 en het NK Paaldansen 2017 bouwen al een tijdje gestaag aan hun eigen ‘UNIcirQUE. Corona legde hun werk stil maar de passie voor het vak blijft onverminderd, toonden ze aan in Cirqulinair. Tobit: “Heerlijk om gewoon weer bezig te zijn en ook heel fijn hoe het klikt met het team van de locatie. Iedereen heeft zich geweldig ingezet om er een superavond van te maken. De gasten gingen er ook helemaal voor, volgens mij.” Jasmijn: “Ja, een gevoel van euforie. Ik heb -wat ook net al werd gezegd door de eigenaar van de locatie- we hebben met z’n allen zo’n leuke click, het gaf echt een familiegevoel. Iedereen zette zich zó in! Doet wat ie kan en helpt waar nodig. Het is echt met elkaar, voor elkaar. Dat is zo’n fijn gevoel en dat het dan ook nog geslaagd is.”

De periode waarin dit tot stand komt is ook heel bijzonder… 

In de wereld van het variété één van de eerste dingen die voor het eerst weer kan…Is dit een goede manier om ermee om te gaan? Jasmijn: “Ja, ik denk het wel ja. Dat is het fijne aan de combinatie show en eten en als artiest bedienen. Je mag als artiest niet dichtbij iemand zijn. Dan moet je die 1,5-meter afstand bewaren. Maar als je iemand aan het bedienen bent, mag je wel bij diegene in de buurt zijn. Op die manier kun je toch even contact hebben en tegelijkertijd een band opbouwen met je publiek. Daardoor wordt het uiteindelijk toch een heel intiem gevoel. Ook al sta je ver van de mensen af als je op het podium bent. Dat vind ik hier wel heel leuk aan. Het is een fijne mix.“ Tobit: “Het is echt variété. Omdat dat vrij onbekend is in Nederland was voor ons de vraag ‘Hoe wordt daarop gereageerd?’ Het is heel leuk om te zien dat dat goed wordt opgepakt en mensen heerlijk zitten te genieten. De artiesten hier hebben door heel Europa en over heel de wereld gereisd en op allerlei plekken dingen gezien. Dit is iets wat in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland heel veel gebeurt. In Nederland was het een beetje vergeten, want in de jaren ’20 tot ’50 was dit en de revueshow in Nederland ook heel groot. Het is de tijd om het weer terug te pakken.”

‘Ich will keine Schokolade’, een speelse knipoog?

Jasmijn: “Hoe bewust dat was weet ik niet, maar we hebben allemaal wel een beetje een voorliefde voor dat Vintage-sfeertje.” Het is een leuk extra element. “Ja, er wordt ook door bezoekers aan gerefereerd: ‘Ik krijg echt een jaren ’30-cabaret-gevoel.’ Dus dat is wel leuk. Ik hou er wel van.” En zing je allang? Jasmijn: “Nee, het was heel spannend, maar ook ontzettend leuk, echt heel leuk. Het heeft lang geduurd voor ik in m’n eentje op een podium mijn strot durfde open te trekken en te gaan zingen, maar het smaakt nu wel naar meer. Ik vind het echt heel leuk. Vooral de combinatie van zingen en er spel ingooien, contact maken met het publiek en een verhaal vertellen, daar kan ik echt heel erg van genieten. Dat weet ik nu en dat is fijn.” Tobit: “Ik moet zeggen, in het begin was ik een beetje sceptisch over het zingen en de acrobatiek samen, maar nu we het geprobeerd hebben en zo bezig zijn, denk ik dat we dat zeker door moeten zetten, want het is gewoon leuk en het werkt en het slaat aan. Net even anders, net wat extra dan alleen de acro doen. Het is weer een verrijking, dus dat is super leuk.” Het sluit aan bij zoveel variatie in de show… “Ja, daarom.”

Wat voor reacties hebben jullie hierop gekregen?

Jasmijn: “We hebben echt een overvloed aan mooie reacties gekregen, ook van mensen die spontaan zeggen dat ze een plek weten waar dit hierna kan en ‘Hoeveel hoogte hebben jullie nodig?’ Dat is heel leuk en een supergoede motivatie om hiermee verder te gaan. Hartverwarmend hoe mensen reageren. Heel positief.” Beantwoord het aan zowel jullie gevoel als hun gevoel dat het fijn is dat er weer bijzondere dingen kunnen? Jasmijn: “Ja, zeker weten. Ik merk dat veel mensen meeleven met het leed van de culturele sector. Die moedigen dit aan. Mensen willen zelf ook graag weer eens weg en een leuke avond kunnen beleven. Als dat dan ook nog kan binnen de maatregelen, dan wordt iedereen daar happy van, wij inclusief.” Tobit: “En wat denk ik ook heel fijn is dat je naar één locatie kan waar je kunt eten én een show kijken. Je zit niet met twee locaties waar je apart voor moet reserveren. Ik denk dat dat ook een voordeel is, je hele avond is gevuld.”

Wat is het verhaal achter de naam Cirqulinair?

Jasmijn: “Met het bedenken van de naam hebben we niet zoveel te maken gehad, maar wat grappig is, is dat Hilbert een keer Cirqulinair zei en ik het verkeerd verstond. Ik dacht dat hij zei ‘Cirqordinair’ en die grap hebben we er wel in gehouden aan het einde van onze doekenact, wanneer Hilbert zegt ‘Kom op, dit is geen cirqordinair!’ We hebben daar onderling heel hard om gelachen. Maar cirqulinair zegt wel gelijk wat het is: circus in combinatie met een culinair arrangement.” Is het nu lastig om te vragen naar de plannen hierna? Jasmijn: “De wil is er zeker om er nu meer van te gaan maken. Wat dit betreft was het echt een experimenteel weekend en ik kan er niets anders van maken dan dat het ontzettend geslaagd is. De locatie vond het geweldig, wij vonden het geweldig, het publiek vond het geweldig, dus het kan niet anders dan dat hier nog een vervolg op komt. Maar wanneer en onder welke omstandigheden en hoe lang dat moeten we nog invullen. Maar er gaat zeker nog iets gebeuren. We houden jullie op de hoogte.”

Bijzonder dat ook jonge artiesten optreden!

Jasmijn: “Dat zijn jongeren tussen de dertien en zeventien jaar van Jeugdcircus Santelli hier in de buurt. Daar geven wij bijna allemaal les en trainen er. Roos die zit daar al haar halve leven bij en als je dan wat extra handjes zoekt en een leuke bijdrage bij een overgang, is het mooi dat je leuke jonge mensen hebt als zij die ook zelf van alles kunnen. Dus we hebben hen een stageplek aangeboden. Het is het idee dat als we dit nog een keer gaan doen, dat ze nog meer input kunnen geven en er nog meer in verwerkt kunnen worden. Een aantal van hen zit ook op de vooropleiding van Codarts. Zij vinden het ook heel leuk om onderdeel te kunnen zijn van het team en zo ervaring op kunnen doen. Voor ons is het fijn dat ze erbij zijn. Het maakt de familie nog meer familie met al die leeftijdsverschillen. Het maakt het interessant in deze Corona-tijd. We nemen alle Corona-maatregelen in acht en ook tijdens repetities moet je zoveel mogelijk afstand bewaren en er zijn dingen regels voor wanneer je geen afstand hoeft te bewaren. In het begin zie je ons een aantal piramides doen en daarbij hebben we nu geen rekening gehouden met de meest praktische plek qua techniek of lengte, maar we hebben gekeken naar wie mag wie vasthouden. Pubers mogen elkaar aanraken, familie van een puber mag hem aanraken, wij niet en dan loopt er nog één van bijna dertien die met iedereen contact mag hebben. Dat is een interessante manier van werken, want zo hebben we die piramide gemaakt.”

Wat waren jullie aan het doen voor Corona?

Kunnen jullie dat weer oppakken of wordt dit experimentele variététheater dat waar jullie nu mee verder gaan en de springplank naar nieuwe dingen? Tobit: “Vorig jaar waren we zes à zeven maanden met een klein gezelschap op tour in Duitsland. Anderhalve maand geleden waren we daar om te bespreken hoe we hierna verder kunnen en weer op tour kunnen gaan. Het idee is om daarmee weer op tour te gaan en daarin zullen we dit ook meenemen. Hoe kunnen we het bij het inplannen combineren? Langs elkaar of in elkaar? Of tijdens opbouwweken?” Jasmijn: “We zouden van maart tot september in Duitsland zijn met dat circustheatergezelschap ‘Convoy Exceptionell’ en dat heeft een beetje hetzelfde idee als hier. We zijn onderdeel van een kunstenaarscollectief en hebben dat nu verschoven naar volgend jaar. Dit beviel nu ook zo goed en we hebben nog zoveel ideeën. We kunnen een show maken van wel drie uur!” Hoe de toekomst zich voor hen gaat ontvouwen na de Corona-crisis, zal de weg zich dus wijzen.

Heeft ieder van jullie normaliter een eigen show?

Goochelaar en verhalenverteller Hilbert bevestig dat en legt uit dat dit ook een meerwaarde is voor Cirqulinair. Hilbert: “Het is heel bijzonder dat we hier met elkaar deze show neerzetten. We zijn niet alleen collega’s, we zijn ook vrienden geworden.” Uit Groningen, maar met internationale klasse… Hilbert: “Klopt. Hoe mooi is dat? Er wonen zoveel artiesten in de regio Amsterdam, prima, maar als je wil samenwerken is dat niet te doen. Hier is het een kwestie van ‘Kunnen jullie morgen?’ En omdat je niet alleen collega bent, maar ook bevriend, is het altijd gezellig. In een gezellige sfeer ontstaan er gewoon leukere dingen. Eén van de acts hebben we speciaal voor vandaag gemaakt. Al spelend is die ontstaan. Dan zijn we net kleine kinderen…en dan ontstaat er iets waarvan we uiteindelijk zeiden ‘dat moeten we ook in de voorstelling stoppen’. Het is leuk als wij een dag lol hebben, maar waarom doen we dit niet voor publiek? De grap is dat gister na afloop meerdere mensen kwamen met ‘wat was die act met die tafel leuk!’ Dan heb je vijfentwintig jaar geoefend op een andere act, die je daar met bloed, zweet en tranen doet en mensen beginnen over die ene act die spontaan ontstond! Ik denk dat het daarin zit, dat mensen kunnen zien dat je er plezier in hebt. Dat straal je uit. En dat geeft iets extra’s.”

Creativiteit vloeit ook voort uit jullie vak en werk?

Hilbert: “Natuurlijk! Daarom gebeuren er altijd dingen. Zet zes creatieve mensen bij elkaar in een hokkie en floep floep floep, dan gaat het vanzelf. Leuk om te weten is dat we beginnen met een menselijke piramide, mensen op elkaar, een soort kerstboom van mensen, maar er is Corona. Dus wij moeten ons aan de RIVM-tegels houden. Als ik jullie bedien, mag ik dichtbij komen, als ik een truc doe aan tafel, mag dat niet. Als wij op het toneel staan, mag familie aan elkaar zitten, maar niet-familie niet. We hebben ook pubers en die mogen weer meer mensen vasthouden, dus die piramide zit zo in elkaar dat we ons aan de Corona-regels houden. Ik zit op handen en knieën en raak niemand aan. De puber in het midden mag aan de ene kant zijn familie vasthouden en de andere puber aan de andere kant… Daar is echt heel goed over nagedacht.”

Is dat dan de magie bij Cirqulinair in Groningen?

Hilbert: “Uiteindelijk is de magie van de avond dat het heel relaxed is. Het is knus, het is heel gezellig, omdat wij zowel onze act doen als de bediening. We brengen je eten aan tafel, we vragen wat je wil drinken en hoe je dan met de artiest in contact ben, maak je bijna nooit mee. Die gaan naar hun kleedkamers en die zie je niet meer. Wijl open hier de hele tijd rond, je ziet aan ons dat we het leuk vinden en het is heel relaxed, vind ik. Dat is een mooi sfeertje, omdat je van buiten ziet dat deze ruimte eigenlijk een heel industrieel karakter heeft, met veel beton, en tóch is het van binnen supergezellig. Wel op anderhalve meter afstand, maar we wilden laten zien dat het kan! Dat je niet alleen maar thuis hoeft te blijven zitten, maar ook entertaind kan worden, lekker kan eten en een avondje uit bent. Dat is een truc die iedereen mag weten!”

Meer informatie is te vinden op de website van Cirqulinair. Bekijk ook de beeldreportage op het YouTube-kanaal van GymPOWER via de link bovenaan dit artikel.

Artikel © GymPOWER | Credits tekst, interviews, beeldreportage en fotografie: journalisten © Casper Beijn en © Therry da Silva | Credits beeldcitaten: crew & cast © Cirqulinair 2020/ © De Loods Groningen en © Jasmijn & Tobit/©UNIcirQUE

Sportredactie GymPOWER

Sportredactie GymPOWER

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.